Kenelle fitness sopii?

Fitness sopii melkeinpä kaikille!

Fitness saattaa sanana herättää ristiriitaisia tunteita. Osa ihmisistä ihailee huippuunsa treenattuja vartaloita; osa taas kauhistelee sitä, miten sellaiseen kuntoon pääsee terveellisesti. 

Fitness kilpalajina koskettaa suomalaisista hyvin rajattua joukkoa. Esimerkiksi tänä vuonna (2019) Suomen fitnessurheilu ry:n kilpailulisenssin on lunastanut n. 600 kilpailijaa. Sen sijaan harratusmuotona fitness koskettaa ainakin lähes sataatuhatta suomalaista.

Fitness harrastusmuotona sopiikin lähes kenelle tahansa omasta hyvinvoinnista kiinnostuneelle. Oikeanlainen fitnessvalmennus auttaa Sinua löytämään sopivan ja tuloksia tuovan tasapainon harjoittelun, syömisen, levon ja muun elämän suhteen. 

Kilpailumuotonakin fitness on oikein tehtynä turvallinen laji. Suomen fitnessurheilu ry on viime vuosina panostanut valmentajakoulutusjärjestelmän kehittämiseen mm. tarkoituksena taata turvallinen ja asiantunteva valmennus kilpailijoille.

Nykyään jokaisessa kilpailutiimissä, johon jokaisen fitneksessä kilpailevan täytyy kuulua, pitää olla vähintään yksi I-tason valmentajatutkinnon suorittanut valmentaja. Sain suoritettua I-tason tutkinnon huhtikuussa 2019 ja II-tason valmentajatutkinnon 2019 marraskuussa. II-tason tutkinto antaa oikeuden toimia IFBB:n virallisena valmentajana kilpaurheilijoille missä tahansa päin maailmaa.

Kaiken kaikkiaan Suomessa on noin 150 virallista fitnessvalmentajaa (I-taso) tällä hetkellä (kesäkuu 2019) ja noin 30 II-tason suorittanutta valmentajaa. Fitnessvalmentajakoulutus antaa eväät valmentaa niin kilpailijoita kuin harrastajiakin.

Minulle henkilökohtaisesti kaikki urheilulajini ovat rakkaita: kilpauinti, (kilpa)nyrkkeily, hiphop-tanssi, salibandy/sähly, voimanosto jne. Fitness on kuitenkin tällä hetkellä lähellä sydäntäni monella tasolla. Laji on vienyt mukanaan. 

Fitness kulkee arjessa myös myönteisesti siinä mielessä jatkuvasti mukana, että fitnessurheilijan tunnistaa arjessa melkein heti poikkeuksellisen upeasta ulkomuodosta. Myönteisen huomion saaminen tuskin tuntuu kenestäkään pahalta. 

Hyvään ulkoiseen olemukseen on useita syitä. Sopiva lihas- ja rasvamassa tekevät elinvoimaisen sekä vahvan näköiseksi ja tuntuiseksi. Lisääntynyt lihasmassa myös lisää aineenvaihduntaa. Poseerausharjoitukset taas mm. parantavat ryhtiä, lihasten hallintaa ja toki myös itseluottamusta ja esiintymisvarmuutta. Oikea ruokavalio taas auttaa kehoa pysymään hyvässä ja ravinteikkaassa tilassa. 

Koska ihminen on fyysis-psyykkinen kokonaisuus, lisää vahva, terve ja hyvännäköinen kroppa myös mm. itseluottamusta ja itsearvostusta. Fitness parantaakin elämää hyvin kokonaisvaltaisesti ja lisää kiinnostusta omaa ja läheisten hyvinvointia kohtaan.

Tule siis ihmeessä mukaan kokeilemaan upeaa ja monella tapaa hyödyllistä lajia hyvässä valmennuksessa! Valmennan niin harrastajia kuin kisaajiakin. Ks. alavalikot.